צדקה זה לא מים \\ הרב נהוראי אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on צדקה זה לא מים \\ הרב נהוראי אלביליה

מדוע הצדקה לא יכולה לכבות שרפות? וכיצד מזהים אדם שהוא ירא שמים? וגם מדוע הסתובב עני ירושלמי עם המעיל של חכם יהודה צדקה זצוק"ל?

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"קח את זה"…

"לא יודע, אני מפחד מאוד!!!!"

כך, התחילה לה השיחה בין מוטי ואבי שני מכרים ותיקים משכבר הימים כשהאחד קנה לו שם טוב בהיכלי התורה כאברך מתמיד וכעובד ה' ללא פשרות.

והשני… אחרי שטבע עד למעלה ראש בצרות הזמן, ובעברות רבות, ביקש להיפגש עם מוטי חבירו..

"תעשה לי טובה, ותעביר בבקשה את המעטפה הזו לאיפה שאתה רוצה", אמר אבי למוטי ידידו.

"תבין אני כבר לא יכול, אני יודע שיש אלוקים, אני יודע שיש הכל, מצוות, והכל הכל, אך אני לא מצליח להתחבר, אמרו לי שיש מושג של פדיון נפש קח את המעטפה הזו בעלת 20,000 ₪ ותן אותם לאיפה שאתה רוצה לישיבה או כולל אברכים, ארגון צדקה, לאיפה שתחליט..

מוטי, שעיניים חדות היו לו, ראה את סערת רוחו של חבירו והחל לשבת עמו ולהרעיף עליו טללי נוחם..

רוצים לדעת מה הוא אמר לו?

הבה ונראה יחד את פרשת השבוע: (ל,יג)

"זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל בשקל הקודש עשרים גרה השקל מחצית השקל תרומה לה'".

משה רבינו ע"ה התקשה במחצית השקל ולא ידע איך לעשותו, הוא הספיק את כל משכן ה' אך מחצית השקל לא ידע לעשות, עד ש(תנחומא ט וכן גם רש"י) כמין מטבע של אש הוציא הקב"ה מתחת כסא הכבוד והראהו למשה ואמר לו זה יתנו"..

שואל הגאון הצדיק ראב"ד מרוקו ר' יאשיהו יוסף פינטו שליט"א (תורת הרי"ף פרשת כי תשא עמוד רסט) וכי הקב"ה מחזיק מתחת כסא הכבוד כספים של מחצית השקל? כל הכסף נמצא כאן בעוה"ז, למה הקב"ה הוצרך להחזיק כסף מתחת לכסא הכבוד בשביל להראות למשה רבינו?

אלא מתרץ הרב יסוד גדול לחיים וזה לשונו: "יש הרבה אנשים שעושים עברות ואחר כך נותנים צדקה, וחושבים שהצדקה תהיה כפרת עוונות על העוונות שהם עושים, צריך לדעת שצדקה לא מכבה עבירה, אדם האדם עשה עברה הצדקה שנתן היא לא מים שמכבים את העבירה, אבל אם האדם עשה תשובה ונתן צדקה, גדולה צדקה שמגיעה עד כסא הכבוד. אדם שעושה צדקה יחד עם תשובה, הצדקה הזאת מגיעה עד כסא הכבוד, ושם תחת כסא הכבוד יש כסף של אנשים שנתנו צדקה בזמן שעשו תשובה וזה הגיע עד כסא הכבוד, ומכזאת צדקה של אדם שעשה גם תשובה והעלה אותה עד לכסא הכבוד, משם לקח הקב"ה והראה למשה רבינו את מחצית השקל.

לכן צריך להיזהר זהירות גדולה ביותר, כשאדם עושה תשובה ונותן צדקה הוא מעלה את זה עד כסא הכבוד, כשאדם עושה עבירה ונותן צדקה וחושב שזה יכבה את האש של העבירה זה לא עולה עד לכסא הכבוד".

יש מישהו שגם אחרי הכל אל תשכח הוא לא יוותר לך לקיים את המצווה הנעלה הזו כל כך מהר..

לא בכדי אמר הנביא בישעיה (לב,יז): "והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם".

אתה רוצה שקט לעצמך?

רוצה יראת שמים?

אני, לא מבטיח כלום, אבל כבר ר' חיים פלאג'י בצדקה לחיים (מערכת יו"ד, אות רנא') כתב על בעל הצדקה: "מי שהוא בעל גמילות חסדים בידוע שהוא ירא שמים, ולפ"ז פתח טוב פתח דוד המלך ע"ה בתהלים במזמור בתהלים קב': "אשרי איש ירא את ה', דמדובר בו נכבדות וצדקתו עומדת לעד דכיון דיש בו את כל המידות הללו בידוע שהוא ירא את ה' לכן מובן גם מדוע בחר דווקא בצדקה הקב"ה להראותה למשה רבינו ומה טוב חלקו ומה נעים גורלו של אדם שנותן צדקה כהגדרת חז"ל בנדיבות ובחפץ לב ואז בידוע שהוא ירא שמים בתכלית".

ובואו תשמעו דוגמא לכך (אוצר הסיפורים ח"ב עמוד 452):

"איש פלוני עני בן טובים היה מאוכלי שולחנו של חכם יהודה צדקה זצוק"ל, יום אחד ראוהו מסתובב ברחובות עטוף באיצטלא דרבנן הנראית לו לו, שאלוהו מה לך? אמר: "פגש אותי חכם יהודה צדקה ברחובות ירושלים, ושאל אותי: קר לך?, אמרתי שכן, מיד עלה לביתו ושלף את מעילו ונתנו לי..

זהו חסד עם יראת שמים!

הלוואי ונזכה כולנו לזה! 

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים!


המאמר מוקדש לרפואת הילדה 

שמחה ליאם בת חנה תחי'.

בתושח"י.



0 תגובות